Participační proces jsme odstartovali na ZŠ Lipence, kde formou dvouhodinového programu zapojujeme žáky 3. – 9. třídy a dáváme jim prostor vyjádřit se k tomu, jak vnímají Lipence oni.
Ústřední složkou programu je debata nad velkou mapou, která má úctyhodné dva metry na šířku i výšku. Pomocí ní spolu s dětmi určujeme jednotlivé prvky, ze kterých se města a obce skládají a které můžeme najít i v Lipencích. Kromě běžných prvků, jako je škola, obchody, úřad nebo knihovna, najdeme na mapě Lipenců také specifická místa, jako například místní les „Kuličkáč“ nebo oblíbené místo pro setkávání „U vrby“. Pomáháme dětem se v mapě orientovat a přemýšlet nad Lipencemi jako o celku.
Zajímá nás také, kde se děti cítí dobře a kde to naopak nemají rádi. Tato místa děti označují na mapě speciálními žetony, které mají zelenou nebo červenou barvu. Nejoblíbenější místa dětí jsou často ta v přírodě, naopak většina z nich označuje za nejméně oblíbené místo školu :). Všechny děti to mají holt podobně.
V druhé polovině programu dáváme dětem prostor se zamyslet nad tím, co by s v Lipencích přáli do budoucna. Své nápady potom rozepisují do pracovních listů a připojují k nim vlastní obrázky a náčrty. Nápady jako aquapark, skatepark, obchodní centrum nebo kavárna nebyly ojedinělé. Dětem by se líbila například i pláž, záchranná stanice pro zvířata nebo cyklostezka či trail park.
Program na škole probíhá ještě do čtvrtka 29. února. Jsme zvědaví na další podněty a nápady, se kterými žáci přijdou.